Pianolog

Dina Kurapova muusika blogi

Vene romantikud / Tunnikonspekt 11 klass #6

Vene muusika ajalugu

Vene muusika ajaloo võib jagada 3 perioodi:

  1. Vana aeg (ürgkogukondlikust ajast kuni 10. sajandini) - rahvamuusika teke ja areng
  2. Keskaeg (10. sajand – 17. sajandi I pool) – Bõliina, lüürilised laulud, skomorohhid; rahvapillid: gusli, gudok, domra, balalaika
  3. Uusaeg (17. Sajandi II pool - tänapäev) – koorikontsert, ilmaliku muusika areng, linnalaul ja romanss, instrumentaalmuusika.

Mihhail Glinka

Mihhail Ivanovitš Glinka (1804 Novospasskoje küla, Smolenski kubermang –1857 Berliin) oli vene klassikalise kolkonna rajaja. Helilooja eesmärgiks oli luua muusikat kogu rahvale.Ta kasutas rahvamuusikat. Tema loomingus leiame episoode Venemaa ajaloost, rahvalegende ja muinasjutte, samuti rahva eluolu kujutavaid stseene.

Lapsepõlv

Ta sündis Novospasskoje külas Smolenski kubermangus oma isa mõisas. Alates 10. eluaastast hakkas õppima klaveri- ja viiulimängu. Muusikaga puutus ta kokku juba lapsepõlves. Onu mõisas tegutses pärisorjade (невольники) orkester, millest tulevane helilooja innukalt (увлечённо) osa võttis, mängides kuulmise järgi kaasa viiulit ja flööti.

Pedagoogikool

Glinka sai hariduse Peterburi Pedagoogilises koolis. Peterburis võttis Glinka tunde suurte muusikute käest. Pansionaadi lõpetamise järel tegeles ta intensiivselt muusikaga: uuris Lääne-Euroopa klassikalist muusikat, osales koduses musitseerimises aadlisalongides, vahel juhatas oma onu orkestrit. Omandas 5 võõrkelt: ladina, saksa, prantsuse, inglise, pärsia.

Välismaa

1830. aastal läks helilooja välismaale - alguses Itaaliasse, pärast Austriasse ja Saksamaale. Itaalias uuris ta bel canto (Бельканто требует от певца кантилены, безукоризненной колоратуры, владения филировкой, динамическими и тембровыми нюансами, «инструментальной» ровности звучания) laulustiili ja kirjutas ise Itaaalia maneeris. Aastatel 1833-1834 elas Glinka Saksamaal ja töötas Z. Deni juhatuse all kompositsiooni, polüfoonia ja orkestreeringu valdkondades.

Venemaa

1834. aastal tuli ta tagasi Venemaale uute töödega ja Vene rahvusliku ooperi loomise plaanidega. Pärast pikaajalisi ooperišüžee otsinguid peatus Glinka Žukovski nõuandel pärimusel Ivan Sussaninist. Varsti pärast “Ivan Sussanini” esilavastust (премьера) määrati Glinka tsaari õukonna laulukapelli dirigendiks. Seal töötas ta kaks aastat.

Prantsusmaa, Hispaania. Patriootlik laul

1844. aastal läks Glinka Prantsusmaale ja pärast Hispaaniasse. Selle sõidu loominguliseks tulemuseks olid hispaania uvertüürid - «Арагонская охота» (1845) ja «Ночь в Мадриде » (1848), mis olid kirjutatud hispaania stiilis. Glinka "Patriootlik laul" oli 1991–2000 Venemaa hümniks. Suri Berliinis. Helilooja põrm (останки) toodi Peterburgi.

GLINKA Jota aragonesa ГЛИНКА Арагонская хота

Looming

Ooperid: „Elu tsaari eest“-«Жизнь за царя» (1836), «Ruslan ja Ljudmilla» (1842)
Sümfoonilised teosed: «Князь Холмский» (1842), «Aragoni hota» (1845), «Kamaarinskaja», «Öö Madridis» (1851), «Valss-fantaasia» (1856) 
Камерно-инструментальные сочинения: Соната для альта и фортепиано (неоконченная; 1828, доработана Вадимом Борисовским в 1932)

Дивертисмент на темы из оперы Беллини «Сомнамбула» для фортепианного квинтета и контрабаса, рондо на тему из оперы Беллини «Капулетти и Монтекки» 1831, Большой секстет Es-dur для фортепиано и струнного квинтета (1832), «Патетическое трио» d-moll для кларнета, фагота и фортепиано (1832) 

M. Glinka Nocturne «Separation» / М. Глинка Ноктюрн «Разлука»
М. Глинка. Соната для альта и фортепиано, 1 часть

Романсы и песни

“Lõoke“, „Ma mäletan üht kaunist hetke“
Mikhail Glinka - The Lark - Evgeny Kissin

Aleksandr Dargomõzski

Aleksandr Dargomõzski (1813-1869) oli vene helilooja.Ta tõi vene muusikasse uusi joone. Suurem ja parem osa Dargomõžski loomingust on seotud kriitilise realismi perioodi kunstideedega. Oma teostes paljastas (обличал) Dargomõžski kaasaegse elu varjukülgi ja inimeste nõrkusi. Esimese kriitilise realistina tõi ta vene muusikasse sotsiaalse teema, mis edaspidi süvenes Mussorgski loomingus. Kaasaelamisega jutustab ta klassiühiskonna vastuoludest, elu poolt alandatud ja solvatud inimestest, vastandades neid tühisele ja egoistlikule kõrgemale klassile

Стоит вспомнить - Александр Даргомыжский

Uus väljendusviis ja ainestik vene laululoomingus

Loomingus moodustavad suurema osa romansid ja laulud. Paljud neist on meloodilised ja nukrad tunderomansid (Mul on kurb, Mänd jt.). Uudsus on vokaalmeelodias inimeste erinevat kõneviisi. Kõnest on välja kasvanud meloodiate tõusud ja langused, tempod, rütmid, helitugevus ja registrid. „Taotlen, et heli oleks otseselt seotud sõnaga“, ütles helilooja ise oma põhimõtetest kõneldes. Tema vokaalstiil kaldub deklamatsioonilise meloodia poole, retsitatiivsusesse. Uuesisulised laululiigid – stseenid elust ja satiirilised laulud.

Näkineiu (русалка)

Ooper. On loodud Puškini lõpetamata draama järgi. Dargomõžski tõi vene muusikasse uue ooperitüübi – sotsiaalse mõttega psühholoogilise draama

Mermaid (Rusalka), Dargomyzhsky . Georgiy Petrov. Даргомыжский - Русалка

Looming

Оперы: «Эсмеральда». Опера в четырёх действиях на собственное либретто по роману Виктора Гюго «Собор Парижской Богоматери». «Торжество Вакха». Опера-балет по одноимённому стихотворению Пушкина. «Русалка». Опера в четырёх действиях на собственное либретто по одноимённой неоконченной пьесе Пушкина. «Мазепа». Эскизы, 1860 год. «Рогдана». Фрагменты, 1860-1867 годы. «Каменный гость». Опера в трёх действиях на текст одноимённой «Маленькой трагедии» Пушкина, окончена Ц. А. Кюи, оркестрована Н. А. Римским-Корсаковым. 

Произведения для оркестра: «Болеро». «Баба-Яга» («С Волги в Ригу»). «Казачок». «Чухонская фантазия». 

Камерные вокальные произведения: Песни и романсы для двух голосов и фортепиано на стихи русских и зарубежных поэтов, в том числе «Петербургские серенады», а также фрагменты неоконченных опер «Мазепа» и «Рогдана». 

Песни и романсы для одного голоса и фортепиано на стихи русских и зарубежных поэтов: «Старый капрал» (слова В.Курочкина), «Паладин», «Червяк», «Титулярный советник» (слова П.Вейнберга), «Я Вас любил…», «Мне грустно», «Мне минуло шестнадцать лет» и другие на слова Кольцова, Курочкина, Пушкина, Лермонтова и других поэтов. 

Произведения для фортепиано: Пять пьес: Марш, Контрданс, «Меланхолический вальс», Вальс, «Казачок».«Блестящий вальс». Вариации на русскую тему. «Мечты Эсмеральды». Фантазия. Две мазурки. Полька. Скерцо. «Табакерочный вальс».«Пылкость и хладнокровие». Скерцо. «Песня без слов» Фантазия на темы из оперы Глинки «Жизнь за царя» (середина 1850-х) Славянская тарантелла (в четыре руки, 1865), Переложения симфонических фрагментов оперы «Эсмеральда» и др.

Червяк. А.Даргомыжский.Александр Минченко
А.Даргомыжский - Титулярный советник
Мария Ганешина - Даргомыжский "Мне грустно" / Dargomyzhsky

Anton Rubinstein

Anton Rubinstein (1829-1894) oli vene pianist, helilooja, dirigent ja muusikapedagoog. Anton Rubinsteini vend Nikolai Rubinstein oli samuti tuntud pianist, dirigent ja muusikapedagoog. Kuni seitsmenda eluaastani õppis Rubinstein klaverimängu ema käe all. Edasi hakkas teda õpetama Aleksandr Villoing

Ta esines Pariisis (kus teda käisid kuulamas Frédéric Chopin ja Ferenc Liszt), Inglismaal, Hollandis, Rootsis ja Saksamaal, Viinis. Kontserdil Breslaus esitas ta oma esimese klaveripala "Undiin". Aastail 1844–1849 elas ja õppis Saksamaal, kus tema juhendajateks olid Siegfried Dehn ja Giacomo Meyerbeer  ning sõbrunes Mendelssohniga

Aastal 1859 asutas ta Vene Muusikaühingu ja 1862. aastal Venemaa esimese kõrgema muusikaõppeasutuse, Peterburi Konservatooriumi. Heliloojana oli Rubinstein üks viljakamaid vene komponiste. Ta on kirjutanud 16 ooperit ja 3 ooper-oratooriumi, rohkelt sümfoonilisi teoseid, romansse ja klaverimuusikat. Tema ehk kõige tuntum teos on prantsuse mõjutustega ooper "Deemon", aga ka sellised romansid nagu "Öö" ja "Pärsia laulud". Ooper Dmitri Donskoi.

Антон Рубинштейн. Демон
Ирина Масленникова Персидская песня
Ирина Архипова - Ночь (А.Рубинштейн)
Глинка, фото Левицкого Даргомыжский Рубинштейн