Ainekava
I Eesmärgid
Solfedžo eesmärgiks on arendada õppurites muusikalist kirjaoskust, analüüsivõimet, intoneerimise täpsust, sisemist kuulmist.
Aine õpetamise käigus arendatakse õppurites oskusi:
- astmetaju arendamine, astmete tabamine;
- heliredelite laulmine;
- noodist laulmine, transponeerimine, taktiviipamine;
- intervallide tajumine, mitmehäälsuse arendamine;
- rütmisilpide omandamine ja rütmi tajumine;
- meloodia, rütmi, vormi, akordide, dünaamika, laadi, intervallide analüüs;
- meloodilise ja rütmidiktaadi kirjutamine;
- improviseerimine meloodia, rütmi ja saatepartiides;
- itaaliakeelsete tempo, dünaamika jt. muusikaliste oskussõnade tundmine
Eksamid:
Üleminekueksam nooremast astmest vanemasse (IV õppeaasta kevadel)
Lõpueksam vanema astme lõpus (VII õppeaasta kevadel).
I õppeaasta
Eesmärgid:
- rütmiõpetus
- laaditaju arendamine
- duur ja moll
Nõuded:
Meetrum ja rütm – takt, taktimõõdud, noodivältused ja pausid, rütmid.
Noodikirja algteadmised – noodijoonestik ja abijooned, nootide õigekiri, võtmed, noodinimetused.
Helistikud – duur ja moll, duurid C, G, D, F, loomulikud mollid a, e, h, d; paralleelhelistikud, diees, bemoll, bekaar, transponeerimine, kordamine, sekvents.
Diktaat – 2-4-taktiline suuline ja kirjalik mälu- ja rütmidiktaat
Tempo ja dünaamika mõiste
Rütmika – liikumisega seotud mõisted, muusika kuulamine ja analüüs.
II õppeaasta
Eesmärgid:
- molli kolm liiki
- intervallid
Nõuded:
Rütm ja taktimõõt – punkteeritud rütmid, taktimõõt 3/8
Helistikud – kahe märgiga duur- ja moll-helistikud; molli kolm liiki, põhiastmete kolmkõlad, laulud ja harjutused, transponeerimine
Intervallid – intervallidega tutvumine
Diktaat – 4-8-taktiline lihtne diktaat duuris ja mollis, 4-taktiline rütmidiktaat
Rütmika – erinevad tantsurütmid
III õppeaasta
Eesmärgid:
- lihtintervallid
- akordiõpetuse algus
Nõuded:
Rütm ja taktimõõt – 3/8 taktimõõt, grupeerimine, taktiviipamine
Helistikud – kolme märgiga duur- ja moll-helistikud, toonika kolmkõla pöörded, funktsionaalsus, saate leidmine põhiastmetega
Intervallid – lihtintervallide pöörded, suurus toonides, intervallide ehitamine antud noodist üles ja alla, v.7, s.7 lahendusega
Diktaat – 4-8-taktiline suuline ja kirjalik meloodiline diktaat, rütmidiktaat
IV õppeaasta
Eesmärgid:
- akordide ehitamine ja laulmine
- toonika kolmkõla pöörded
Nõuded:
Rütm ja taktimõõt – 6/8 taktimõõt, triool, sünkoop
Helistikud – nelja märgiga duur- ja mollhelistikud
Intervallid – suurendatud sekund harmoonilises mollis
Akordid – dominantseptakord lahendustega, (3-häälsete järgnevuste kuulamine ja laulmine)
Diktaat – 8-taktiline meloodiline diktaat duuris ja mollis, rütmidiktaat
Üleminekueksami nõuded:
Kirjalik:
- 8-taktiline diktaat 2/4 või ¾ taktimõõdus
- 4-taktiline rütmidiktaat 2/4 või ¾ taktimõõdus
- Harmoonilised või meloodilised lihtintervallid, kolmkõla ja pöörded, laadi tundmine
- Intervalli ehitamine antud noodist, intervalli määramine, põhikolmkõlade ja toonika kolmkõla pöörete ehitamine, akordi ja helistiku määramine, heliredeli ehitamine
Suuline:
- Heliredeli, toonika kolmkõla ja pöörete laulmine
- Põhikolmkõlade ja V7 laulmine koos lahendusega
- Uue harjutuse laulmine
- Õpitud harjutuse laulmine
V õppeaasta
Eesmärgid:
- suurendatud ja vähendatud intervallid
- põhikolmkõlade pöörded duuris ja mollis
- kolme- ja neljahäälne järgnevus
Nõuded:
Rütm ja taktimõõt – 6/8 taktimõõt, grupeerimine, sünkoop, triool, pide lihtsamad variandid
Helistikud – viie märgiga duur- ja moll-helistikud
Intervallid – dissoneerivad intervallid lahendustega
Akordid – põhikolmkõlade pöörded ja nende lahendamine, kadentsid, harmoonilised järgnevused
Diktaat – 8-taktiline diktaat
VI õppeaasta
Eesmärgid:
- harmooniline duur
- dominantseptakordi pöörded lahendustega
- neljahäälsed järgnevused
Nõuded:
Rütm ja taktimõõt – pidega rütmid, punkteeritud rütmid erinevates taktimõõtudes, taktimõõdud 2/2,3/2,6/4
Helistikud – kuue märgiga duurid ja mollid, kromaatilised läbiminevad ja abihelid, kaldumine ja modulatsioon
Intervallid – suurendatud ja vähendatud intervallid lahendustega, ehitamine ja laulmine
Akordid – põhikolmkõlad harmoonilises duuris, dominantseptakordi pöörded lahendustega duuris ja harmoonilises mollis; neljahäälsete harmooniliste järgnevuste kuulamine ja laulmine, (juhtseptakordide ehitamine ja lahendamine)
Diktaat – 8-taktiline diktaat üksikute kromaatiliste abi- ja läbiminevate helidega
VII õppeaasta
Eesmärgid:
- septakordide ehitamine ja lahendamine
Nõuded:
Rütm ja taktimõõt – sünkoobid, pided, segataktimõõt, vahelduvtaktimõõt
Helistikud – seitsme märgiga duur- ja moll-helistikud, diatoonilised laadid, kromaatiline duur ja moll
Intervallid – kõikide läbivõetud intervallide kordamine
Akordid – väikeste, vähendatud ja suurendatud akordid lahendustega
Diktaat – 8-taktiline ühe- ja kahehäälne diktaat
Lõpueksami nõuded:
Kirjalik:
- diktaat 2/4,3/4,4/4,3/8 või 6/8 taktimõõdus
- Intervallide ja akordide kuulamine koos lahendustega
- Intervallide ja akordide ehitamine ja lahendamine; nende määramine koos lahendustega
- Harmooniline järgnevus duuris või mollis
Suuline:
- Uue harjutuse laulmine, transponeerimine
- Akordide laulmine
- Molli laulmine
- Rütmiharjutuse koputamine
Lisaaasta
Taktimõõt -liittaktimõõdud
Laadid – kromaatiline duur ja moll, diatoonilised laadid; pentatoonika, modulatsioon ja kaldumine
Intervallid – suurendatud ja vähendatud intervallid harmoonilises duuris ja loomulikus mollis
Akordid – suurendatud ja vähendatud akordid harmoonilise duuris, loomulikus mollis, II7 septakord ja juhtseptakordid ja nende pöörded
Diktaat – 1-2-häälne (kromaatilised helid, kaldumine, modulatsioon9