Muusikaline põhisõnavara
á cappella – pillisaateta vokaalmuusika; renessansiajastul Madalmaade stiilis ansamblipolüfoonia, mida esitati kapelliga, kus võisid mängida ka pillid
concerto grosso– (it k – suur kontsert), 17.–18. saj kujunenud mitmeosaline heliteos, mis põhineb soolopillide rühma (concertino) ja orkestri (tutti) vastandamisel
harmoonia – ajas kulgevate hääleliinide hetkeline kooskõla
helilaad – heliastmik, milles toonid ja pooltoonid paiknevad kindlas järjekorras; õhtumaises muusikas on enam levinud duur- ja moll-helilaad – igalt diatoonilise helirea 12 helilt on võimalik moodustada 1 duur- ja 1 moll-helilaadi (C-duur, c-moll; Cis-duur, cis-moll jne).
homofoonia – mitmehäälsuse alaliik, kus hääleliinid jagunevad juhthääleks e meloodiaks ning saatehäälteks
instrumentaalkontsert (soolokontsert) – klassikaliselt 3-osaline instrumentaalteos soolopillile ja sümfooniaorkestrile (viiulikontsert, klaverikontsert, jt), mille esimene osa on sonaadivormis; kujunes välja Viini klassikute loomingus
instrumentaalmuusika – muusika, mida esitavad muusikainstrumendid
kammermuusika – vokaal- või instrumentaalmuusika väikesele (kammerlikule) esituskoosseisule
kantaat – mitmeosaline instrumentaalsaatega või saateta teos koorile ja solistidele, ainult koorile või ka ainult solistidele; võib olla nii vaimuliku kui ka ilmaliku sisuga
libreto – muusikalise lavateose täielik sõnaline tekst
meloodia – selgelt tajutav hääleliin; homofoonilises muusikas juhthääl, mida saadavad teised hääled
missa – katoliku kiriku jumalateenistus, mida 4.–5. saj hakati lauludega saatma; muusikas nimetatakse missaks jumalateenistuse osadel põhinevat teost, mida enamasti esitavad koor, solistid ja orkester, harvadel juhtudel ka ainult koor; vt ka reekviem
mitmehäälsus – muusika, kus korraga kõlab mitu erinevat muusikalist liini; vt ka homofoonia; polüfoonia
ooper – muusikaline lavateos, kus tegevus antakse edasi orkestri saatel lauldes ja näideldes; tekkis Itaalias 16. ja 17. sajandi vahetusel
oratoorium – läbiva süžeega mitmeosaline vokaalsümfooniline suurteos solistidele, koorile ja orkestrile; sarnaneb ooperiga, kuid puuduvad dekoratsioonid ja lavaline tegevus; kujunes välja 17. sajandil; vt ka passioon
ostinato – meloodia- või rütmilõigu pidev muutumatu kordamine
passioon – oratooriumi alaliik, mis räägib Kristuse kannatustest ja surmast; tekst Uue Testamendi evangeeliumidest (Matteuse, Markuse, Luuka või Johannese)
polüfoonia – mitmehäälsus, kus korraga kõlab mitu iseseisvat meloodilist liini (lihtsaim näide – kaanon)
programmiline muusika – muusika, mis annab muusikaliste väljendusvahenditega (meloodia, harmoonia, rütm, orkestratsioon jne) edasi teose (osa) pealkirjas kajastuvat kirjanduslik-filosoofilist ideed. Muusikat, kus taoline programm puudub nimetatakse vahel puhtaks ehk absoluutseks muusikaks, st et muusikalised väljendusvahendite koosmõju jõuab kuulajani ilma suunava vahendajata ning igaühe jaoks võib teos tekitada erinevaid helipilte ja emotsioone.
reekviem – leinamissa
rütm – helivältuste korrastatus
sonaat – 3- või 4-osaline teos soolopillile (klaverisonaat, tšellosonaat, klarnetisonaat, jne) või ansamblile (triosonaat); klassikaline sonaat, mille esimene osa on sonaat-allegro vormis, kujunes välja Viini klassikute loomingus
soololaul – soolohäälele kirjutatud instrumentaalsaatega laul; mitmest läbiva süńee või ideega ühendatud laulust koosnevat teost nimetatakse laulutsükliks, eriti populaarne 19. sajandil romantikute loomingus
süit – mitmeosaline instrumentaalteos; barokiajastul oli populaarne tantsusüit, mis koosnes iseloomult, tempolt ja rütmilt kontrastsetest tantsudest; 19. sajandist populaarne programmiline süit (Edvard Grieg „Peer Gynt”, Igor Stravinski balletisüit „Petruška”)
sümfoonia – klassikaliselt 4-osaline suurvorm sümfooniaorkestrile, mille 1. osa on sonaadivormis; kujunes välja Viini klassikute loomingus
tonaalne muusika – muusika, mis põhineb duur- ja moll-helilaadidel
variatsioonid – muusikavorm, kus teemale järgneb rida teema teisendeid (A A1 A2 A3 A4); lõplikult kujunes välja Viini klassikute loomingus
vokaalmuusika – muusika, mida esitab inimhääl; vt ka a cappella
vokaalsümfooniline teos – teos vokaalsolistidele, koorile ja sümfooniaorkestrile(oratoorium, passioon, kantaat, jne)
ühehäälsus – muusika kulgemine ühe meloodilise liinina; kui mitu lauljat või pillimeest esitavad ühehäälset muusikat, nimetatakse seda unisooniks
Õpikud
Moonika Pullerits, Liivi Urbel Muusikaõpik 4. klassile |
|
Anu Sepp, Hele-Mall Järv Muusikaõpetus 5 klassile |
|
Anu Sepp, Aive Skuin, Karolina Sepp Muusikaõpik, 7. klass |
|
Aive Skuin, Karolina Sepp, Jaak Ojakäär, Anu Sepp Muusikaõpik, 8. klass |
|
Imbi Kull История Эстонской музыки. Учебник для гимназии |
|
Марис Калдару История музыки. Конспект для гимназий (в двух частях) |
|
Anu Sepp, Toomas Siitan Muusikaõpetus gümnaasiumile |
Riigi programm
Согласно министерству культуры Эстонии и на основе закона "Государственная программа для основной школы" и приложения №6, обучение музыке проходит с 1 по 9 класс в три этапа